Eet je naar een mooie huid en mooi haar

5 vitaminen die je lichaam nu nodig heeft

Vitaminen zijn goed voor je huid, en wel op tweeërlei wijze: van buiten, aangebracht op het huidoppervlak, en van binnen, ingenomen als voedingssupplement of via het voedsel zelf. Hierbij een beknopt overzicht wat waar het beste werkt:

 
VITAMINEN VOOR VAN BINNEN
 
Vitamine A. In je lichaam houdt vitamine A (ook wel betacaroteen genoemd) een aantal onaangename huidaandoeningen op een afstandje, waaronder waarschijnlijk keratosis pilaris, dat is een droge, ruwe huid met kleine bultjes. Vitamine A beschermt als een natuurlijke anti-oxidant tegen schadelijke effecten van invloeden uit de omgeving op de huid, zoals blootstelling aan de zon en vervuiling. Vitamine A vind je in wortelen, donkere bladgroente (bijv. boerenkool) en zoete aardappelen.

Vitamine B. Als je een voedingssupplement inneemt, kies dan een vitamine B-complex, zodat je biotine (vitamine B7) binnen krijgt. Dat is goed voor je haar, nagels en huid. Vitamine B vind je in amandelen, pinda's, eieren en zoete aardappelen.
 
Vitamine C. Collageen is een zeer belangrijk eiwit in de huid, dat ervoor zorgt dat de huid stevig blijft en niet verslapt. De huid heeft vitamine C nodig om gezond te blijven. Genoeg vitamine C zou de vorming van rimpels kunnen vertragen, omdat het een natuurlijk anti-oxidant is, dat schade door zonnestraling bestrijdt. Bovendien helpt vitamine C bij het genezingsproces van wonden. Broccoli, spruitjes, citrusfruit, donkere bladgroente, kiwi’s, papaja's, aardbeien en gele paprika bevatten allemaal vitamine C.
 
Vitamine E. Net als vitamine C is vitamine E een anti-oxidant en kan helpen de verouderingsverschijnselen door blootstelling aan zonnestraling of milieuvervuiling te verminderen. Vitamine E vind je in avocado’s, noten (incl. pinda’s), spinazie en zonnebloempitten. 
 
Vitamine K. Terwijl vitamine C van belang is bij de vorming van collageen, houdt vitamine K elastine (een belangrijk eiwit in het bindweefsel dat ervoor zorgt dat de huid zijn oorspronkelijke vorm inneemt nadat erin geknepen is) gezond. Vitamine K is bovendien belangrijk voor de bloedcirculatie, omdat het de bloedvaten soepel houdt en ervoor zorgt dat bloed sneller stolt als je jezelf snijdt of schrammen oploopt. Vitamine K bevattende groenten zijn broccoli, spruitjes en donkere bladgroente.
 
VITAMINEN VOOR VAN BUITEN
 
Vitamine A. Vitamine A in de vorm van een crème met retinol of uitsluitend op recept van een arts als tretinoïne crème (vitamine A-zuur) helpt tegen acne en mee-eters. Het werkt ook tegen fijne rimpeltjes en donkere vlekjes, die ontstaan door de zon doordat het de huidverjonging versnelt. 
 
Vitamine C. Vitamine C ondersteunt de vorming van collageen, zowel van binnen als van buiten, door de vorming van rimpels te vertragen. Aangebracht op de huid kan vitamine C helpen om schade door zonnestraling te verminderen en maakt het de textuur van de huid weer glad.
 
Vitamine E. De werkingen als anti-oxidant van vitamine E op het huidoppervlak zijn hetzelfde als die binnenin het lichaam: het bestrijdt de schade die het gevolg is van blootstelling aan zonnestraling en milieuvervuiling en omdat vitamine E op oliebasis is, hydrateert het je huid.
 
Vitamine K. Vitamine K is betrokken bij het stollingsproces van het bloed, vandaar dat het vaak in crèmes wordt gebruikt, om het genezingsproces  te versnellen en blauwe plekken sneller te laten verdwijnen. Sommigen geloven dat het striae, littekens en kringen onder de ogen en spataderen vermindert, daarvoor zijn echter onvoldoende wetenschappelijke bewijzen.
 
Anne M. Russell is schrijfster en redactrice en woont in Los Angeles. Ze is voormalig hoofdredactrice van het tijdschrift VIVmag en werkte onlangs als hoofdredactrice van Shape. Daarvoor was ze editorial director van Fox Television’s Health Network, waar ze zowel verantwoordelijk was voor de website van het Network als de on-air-content. 

  https://www.linkedin.com/in/annemrussell